18.april.2016
Bygger merkevare med Epson TM-C3500
En etikettskriver kan brukes til mangt av mange, som merkevarebygging av gårdsbruk gjennom oppskrifter og produktinformasjon.
Ekteparet Ole Martin og Nina Tomter er tredje generasjon og har hatt ansvar for gårdsdriften siden 1992. Her dyrkes et stort sortiment grønnsaker til både privatpersoner og profesjonelle aktører som Coop Norge, smågrossister og lokale restauranter. I tillegg driver familien gårdsbutikk der utvalget er egendyrkede grønnsaker, i tillegg til egg, honning, syltetøy, gelè, mel og epler fra andre produsenter. I august/september er det også selvplukk på gården.
For rundt et år siden valgte familien å anskaffe en dedikert farge-etikettskriver.
I det profesjonelle markedet er det krav om at varene må merkes med blant annet pakkedato, holdbarhetsdato og produsent. Dessuten så vi muligheter for at egenproduserte etiketter kunne bidra til å profilere gårdsbutikken og produktene, forteller heltidsbonde og daglig leder Ole Martin Tomter i Tomter Mais.
Rimeligere og raskere
Han søkte råd hos T.A. Elektronikk, en leverandør av etikettskrivere, vekter, etiketter, plastkortskrivere og strekkodeutstyr med avdelinger i Oslo og Sandnes. Selskapet ble etablert i 1991 og leverer produkter og løsninger til alle typer industri, labsektor og detaljvarehandel over hele landet. T.A. Elektronikk er første firma i Norge som er godkjent som Epson Colour Label + Partner.
Valget falt til slutt på firefargersskriveren Epson TM-C3500. Fargeetikettskriveren er utviklet for at virksomheter i mange ulike størrelser og bransjer enkelt kan produsere etiketter selv og dermed unngå ventetid og høye kostnader ved ekstern produksjon.
Skriveren gir oss større fleksibilitet. Nå kan vi snu oss raskt rundt ved nye bestillinger og ikke minst åpner den noen nye muligheter, sier Tomter.
TM-C3500 har separate DURABrite Ultra-blekkpatroner som gir lavere kostnader fordi man bare må bytte ut fargene som faktisk brukes. Og pigmentblekket gjør at etiketter, strekkoder, merkelapper og billetter varer lenger, er mer slitesterke og blir skarpere enn når de skrives ut med fargestoffbasert blekk. Via LCD-skjermen kan man enkelt holde øye med skriverstatusen og se når fargene må byttes.
Erfaringene hittil er veldig gode. Den medfølgende programvaren er brukervennlig og gjør det enkelt å designe etikettene, sier Ole Martin.
Ser nye muligheter
Tomter ser muligheter for at økt bruk av etiketter kan gi god markedsføring av både virksomheten og produktene. I gårdsbutikken selges det eksempelvis grønnsaker som mange nordmenn ikke er vant til å bruke, som japansk nype.
En spennende mulighet er å merke grønnsakene i gårdsbutikken med tips om bruksområder og oppskrifter. Det vil gi kundeopplevelsen en ekstra dimensjon, sier Tomter.
Til sommeren skal Tomter Mais også selge grønnsaker på lokale utsalgssteder i regionen. Da ser Ole Martin muligheter for at skreddersydde etiketter kan bidra til å trekke kunder til gården. Eksempelvis via etiketter med informasjon om besøksadresse, gårdsbutikken og selvplukkingstilbud.
Viktige fakta
- Haneborg gård ligger i Frogn kommune på riksvei 153
- Gården er på 148 da dyrket mark og cirka 100 da skog. I tillegg forpakter Ole Martin Tomter 580 dekar dyrket mark og driver totalt 728 mål, hvorav 190 dekar til grønnsaker og 538 dekar til korn.
- Har leveringsavtale med Coop på 200 tonn kålrot
- Tilbyr selvplukk og driver gårdsbutikk med et bredt produktutvalg
"Skriveren gir oss større fleksibilitet. Nå kan vi snu oss raskt rundt ved nye bestillinger og ikke minst åpner den noen nye muligheter."
Ole Martin Tomter
Daglig leder
http://www.tomtermais.no/